Digitale Marketers får mere indflydelse på forretningen

Det vurderer de i hvert fald selv. En ny undersøgelse foretaget af Greenlight Digital viser, at 46 % af britiske digitale marketers vurderer, at de får større indflydelse på deres arbejdsgivers forretning i løbet af de næste fem år.

Industrien omkring digital marketing har ry for at være både konstant stabil og konstant under forandring. Selvom det er en relativt sjælden og modsætningsbetonet dikotomi for en hvilken som helst industri, er det ikke desto mindre en troværdig beskrivelse af den vækstende digitale marketingindustri. Derfor har de digitale marketers måske også fat i den lange ende, når de vurderer, at deres faglighed i højere grad blive afgørende for deres arbejdsgivers forretningsmæssige succes.

Mænd føler sig mere sikre end kvinder

Størstedelen af de digitale marketers (81 %) føler, at deres arbejde anerkendes og bemærkes af ledelsen, hvilket formentlig også er derfor, at de skønner, at ledelsen anser dem for at være nøglepersoner i forretningsudviklingen. Særligt mændene oplever, at ledelsen har tiltro til deres evner. 42 % af mændene i undersøgelsen føler nemlig, at ledelsen anerkender deres marketingfunktion som en central drivkraft i forretningen. Kun 34 % af kvinderne genkender samme anerkendende tiltro fra deres ledelse.

Det ser også ud til, at mændene har et lidt bedre forhold til ledelsen end kvinderne. 44 % forklarer, at de har et meget stærkt forhold til ledelsen, mens det kun er 33 % af kvinderne, der tilkendegiver samme stærke forhold. I forvejen er det kendt, at mandlige digitale marketers honoreres bedre end kvinderne, men det ser altså også ud til, at der er forskel på mænd og kvinders selvtillid, når de vurderer ledelsens opbakning til deres arbejdsområde.

Anvendte digitale værktøjer

Til spørgsmålet om valg af social kommunikationsplatform topper Instagram. Hele 70 % af digitale marketers identificerer Instagram som den kanal, der vil være mest dominerende i deres marketingstrategi i 2017. Overraskende forklarer 40 %, at de vil investere flere ressourcer i Twitter. Det harmonerer umiddelbart ikke særlig godt med det faktum, at Twitter har oplevet massiv nedgang af aktive brugere samt en faldende aktiekurs i 2016.

Undersøgelsen viser også, at ældre digitale marketers over 50 år investerer mindre tid i nogle af de mest populære sociale kanaler såsom Snapchat og Instagram. Undersøgelsen afslører, at halvdelen af denne gruppe ikke har planlagt at anvende hverken Snapchat (58 %) eller Instagram (50 %) i deres marketingkampagner i 2017. Til sammenligning er det mindre end tredjedelen af digitale marketers under 30 år, der ikke påtænker at anvende Snapchat (31 %) eller Instagram (20 %) i marketingstrategien 2017.

53 % af digitale marketers planlægger at integrere virtual reality i deres marketingstrategi. Umiddelbart et overraskende højt tal, eftersom det er særdeles vanskeligt at levere high-end virtual reality oplevelser i praksis på grund af teknologiens begrænsninger.

Tekniske kvalifikationer

Kompetencer til at kode er hurtigt blevet en forventet kvalifikation for den digitale marketer. I virkeligheden burde kodning allerede være på skoleskemaet i den danske folkeskole (men det er en helt anden diskussion).

35 % af respondenterne i undersøgelsen forklarer, at de anser evnen til at kode som en nødvendighed for at udfylde deres job. Dog er det endnu en gang bekymrende, at kun 11 % af de digitale marketers over 50 år deler dette synspunkt. Til sammenligning angiver 50 % af digitale marketers under 30 år, at kodning er en essentiel kompetence i deres arbejde med digital marketing. Spørgsmålet er, om ældre digitale marketers ikke har kompetencerne eller motivationen til at arbejde med online marketingaktiviteter som kræver kodning, eller om de er bedre til at anvende teknologien out-of-the-box? En anden mulighed kan være, at ældre digitale marketers i højere grad er placeret i større organisationer, hvor andre personer kan løfte kodeopgaverne.

Respondenterne anser dataanalyse som den vigtigste kompetence for at arbejde med digital marketing, og 68 % angiver, at de dagligt analyserer data. Herefter følger content optimering (59 %) og evnen til at samarbejde og understøtte salgsteamet (58 %), som henholdsvis anden og tredje mest væsentlige kompetence.

Kun 39 % anser kvalifikationer i relation til SEO og SEM som vigtige i deres nuværende job. Det hænger givetvis sammen med, at disse discipliner ofte supporteres helt eller delvist af eksterne mediebureauer.

Marketing og forretningsudvikling

Det er positivt, at digitale marketers føler, at de tilfører værdi til deres arbejdsgivers forretning. Og i betragtning af, at flere virksomheder i dag efterspørger kompetencer inden for digital marketing, ser det også ud til, at digitale marketers har et pålideligt belæg for at anslå, at deres faglighed fremadrettet får større indflydelse på deres arbejdsgivers forretning.

Den helt store udfordring for alle som arbejder med digital marketing er at fortsætte med at integrere de rigtige tools i marketingstrategierne, og ikke mindst, at anvende dem rigtigt, så de bidrager til vækst. Et godt tegn på, at ledelsen har ansat den helt rigtige digtale marketer er, at vedkommende investerer tid i at forstå og vurdere nye digitale kanalers potentiale til at kommunikere med virksomhedens målgruppe.

Ikke kun lutter lagekage

Resultatet af undersøgelsen skal dog ikke fortolkes som en grænseløs tilfredshed blandt digitale marketers for deres egen arbejdssituation. En anden undersøgelse fra 2016 foretaget af Greenlight Digital viser nemlig, at 46 % af de digitale marketers føler sig overbebyrdet med arbejde, mens næsten en tredjedel (30 %) føler sig underbetalt.

Af andre problematikker kan nævnes, at 56 % har udfordringer med at få tildelt et tilstrækkeligt budget til online marketingaktiviteter, frustrationer over arbejdsgivers manglende evne til at rekruttere nye talentfulde digitale marketingkollegaer samt problemer med at identificere de rigtige teknologier.