Velgørenhedsorganisationer bruger Snapchat til at nå nye målrupper

unspecified-1024x536

Hver dag stiger konkurrencen om brugernes opmærksomhed på det sociale medielandskab. Traditionelle kanaler som Facebook, Instagram og Twitter er i højere grad blevet kommercialiseret, hvilket gør det vanskeligere og dyrere at kommunikere sine budskaber effektivt.

Kommercialiseringen har også fået konsekvenser for velgørenhedsorganisationer, som typisk har mindre marketingbudgetter og kommunikationsstrategier, der afhænger af forbrugernes velvilje til at dele og interagere med filantropiske budskaber. For dem er det fatalt, at det er blevet sværere at få forbrugernes opmærksomhed. Problemet bliver samtidig ikke mindre af, at sociale medier i forvejen er overbefolket med tusindvis af velgørenhedsorganisationer, der indbyrdes kæmper om det samme kommunikative rum.

Heldigvis opstår jævnligt nye sociale medier, der for en tid giver mere plads til, at fx velgørenhedsorganisationer kan boltre sig. Snapchat er et eksempel på et sådant socialt medie. Og netop Snapchat fremstår i øjeblikket som et oplagt medie at tilføre til mediematrikset for velgørenhedsorganisationer. Snapchat skaber nemlig den form for umiddelbarhed, der giver forbrugerne oplevelsen af at være ‘en del af øjeblikket’, hvilket er kendt som engagementskabende særligt blandt den yngre demografi.

En anden fordel er, at Snapchat faciliterer forskellige kreative værktøjer, der kan bruges til at skabe delevenligt, underholdende og multimodalt indhold. Eksempelvis kan man benytte tegneværktøj, tekstbokse og klistermærker til at dekorere sine kommunikationsprodukter, hvad enten der er tale om billeder eller video. Det er en stor fordel, fordi værktøjerne nærmest tvinger afsenderen til at være kreativ og tænke ud af boksen.

Case: Macmillan Cancer Support

Macmillian er en af Storbritanniens største velgørenhedsorganisationer. De leverer sundhedshjælp, vejledning og økonomisk hjælp til kræftpatienter og pårørende.

I 2016 har Macmillian integreret Snapchat i deres online kommunikation. Her har de både testet deres traditionelle målgruppers reaktion på den nye kommunikationsform, og så har de benyttet Snapchat til at nå en målgruppe, som de ikke tidligere har engageret sig proaktivt med, nemlig de såkaldte Millennials (personer født i 1980-2000). Under London Marathon eksekverede Macmillian en Snapchat-story, som viste løbere og frivillige i aktion. Snapchat gjorde det her muligt at lave en fremstilling, der indfangede aktørernes følelser og begejstring over at være en del af et succesfuldt arrangementet oven på måneders hård træning og forberedelse.

Snapchat har også indgået i markedsføringen af Macmillians event ‘World’s Biggest Coffee Morning’. Konceptet går kort fortalt ud på, at britiske forbrugere kan få leveret materialer af Macmillian til at holde et kaffemøde, som de kan invitere venner, familie og bekendte til at deltage i. Som tak for kaffen kan deltagerne donere penge til Macmillian. Penge, der efterfølgende bliver dnoneret til kræftramte og deres pårørende. For at markedsføre dette event købte Macmillian fem brandede geofiltre i 25 storcentre rundt omkring i Storbritannien. Da kampagnen gik i gang oplevede de hurtigt en stærk fremgang af millennials, som havde fået mod på at blive vært for kaffemøder.

Macmillian har også med succes benyttet Snapchat til at markedsføre deres samarbejdsaftale med PizzaExpress, som donerer et beløb til Macmillian, hver gang de sælger en bestemt pizza. I denne kontekst fungerede Snapchat godt, fordi mediet gjorde det enkelt at skabe muntert og underholdende indhold. Samtidig tilførte Snapchats informative og realtididige format en vigtig autenticitet og troværdighed til kampagnen, hvilket muligvis har været afgørende for, at kampagnen med succes fik opmuntret mange til at besøge deres lokale PizzaExpress.

Der er ingen tvivl om, at der et stort potentiale i at anvende Snapchat i sammenhæng med annoncering. Særligt hvis annonceringen skal ramme den yngre demografi, der ofte også er en vigtig målgruppe for velgørenhedsorganisationer. Som annoncør skal man dog være opmærksom på, at Snapchat i øjeblikket kun tilbyder begrænsede analyseværktøjer. Det gør det vanskeligt at vurdere, hvordan indholdet modtages, og hvem der reelt engagerer sig med det. Herudover rapporterer flere annoncører, at de oplever ringere kundesupport fra Snapchat end andre sociale netværk.