Google Analytics kan nu sammenfatte data med automatiserede insights

I en ny opdatering har Google gjort det nemmere at finde vigtige trends i data fra Google Analytics. Dette gøres gennem automatiserede insights, som nu er tilgængelige under fanen Assistant i Google Analytics app’en til iOS og Android.

Hvis dit website eller app har haft en pludselig stigning af nye besøgende, vil Googles automatiserede insights sørge for at fortælle dig dette. De automatiserede insights vil også fremhæve kilderne, som de nye besøgende kommer fra. Arbejder du med e-commerce, kan de nye insights også oplyse dig, hvilke produkter der er solgt flest af på dit website.

Med automatiserede insights er der således tale om data, som Google tracker i forvejen, men som repræsenteres i et format, der er mere enkelt at analysere. Idéen med automatiserede insights er dels at gøre det nemmere for webanalytikeren at finde data på tværs af rapporter i Google Analytics, og dels at gøre den ikke-specialiserede webanalytiker mindre tilbøjelig til at overse vigtige ændringer i data.

Automatiserede insights kan hjælpe større virksomheder med at opskalere analysearbejdet. For mindre virksomheder, som ikke har ressourcer til at ansætte egne analytikere, kan automatiserede insights hjælpe med at fortolke ændringer i data, som ellers ville være blevet overset.

Automatiserede insights bygger ifølge Google på en vision om at indfange specialisternes kompetencer til at fortolke og reagere på data i et produkt, der lader sig forstå af ikke-specialister

google-analytics-automated-insights

More insights, less data

Automatiserede insights i Google Analytivs vil fremadrettet blive smartere og bedre tilpasset hver enkelt virksomheds behov. Google evaluerer systemet ved hjælp af bl.a. like- og dislike-knapper, som er indlejret i bunden af hvert insight. Her kan webanalytikeren angive, hvorvidt de præsenterede data er brugbare. For at bestemme hvilke insights der resonerer, ser Google også på, om webanalytikeren deler insights med andre medlemmer af Analytics-ejendommen.

Insigts er i øjeblikket kun tilgængelig via Google Analytics app’en, men Google er i gang med at udvikle funktionen til desktop webversionen af Google Analytics.