Opret sporing/tracking af Facebookannonce i Google Analytics (UTM Tracking)

Denne guide viser, hvordan du opretter et sporingsid (betegnes andre steder som trackingid og UTM Tracking) i tilknytning til en annonce eller kampagne på Facebook, således at annoncen kan spores i Google Analytics.

1. Konstruér din URL

Det første du skal gøre er at konstruere en URL, der føjer parametre til den webadresse, som din Facebookannonce refererer til. Der findes flere værktøjer hertil, men jeg anbefaler Googles “Værktøj til oprettelse af webadresser”.  Her skal du udfylde en formular, hvilket du gør på følgende måde, når der er tale om sporing af Facebookannoncer:

Webadresse på website –> Her indtaster du URL’en til den webadresse, som Facebookannoncen peger på, fx. http://www.micklyngo.dk/
Kampagnekilde –> facebook
Kampagnemedium –> cpc
Kampagneudtryk –> Dette felt efterlades blankt.
Kampagneindhold –> Indtast annoncens navn (anvendes til at skelne mellem flere annoncer i samme kampagne i Google Analytics).
Kampagnenavn –> Indtast navnet på din kampagne. Det er dette navn, som fremgår i Google Analytics.

Ovenstående eksempel danner følgende URL, som skal indlejres i Facebookannoncen: <code>http://www.micklyngo.dk/utm_source=facebook&amp;amp;utm_medium=facebook&amp;amp;utm_content=cpc&amp;amp;utm_campaign=Mick%20Lyng%C3%B8’s%20annonce</code>

Kopier eventuelt URL’en ind i din browser og besøg siden, da dette genererer trafik. Du kan ikke spore URL’en før, at der er dannet trafik.

2. Spor annoncen i Google Analytics

1. Du kan spore annoncen i Google Analytics ved at vælge Anskaffelse –> Kampagnetrafik –> Alle kampagner og herefter lokalisere dit angivne kampagnenavn.
2. Husk eventuelt vælge den rigtige tidsperiode for visning af kampagnetrafik, hvis ikke den fremgår i Google Analytics.

Links:

Google’s værktøj til oprettelse af webadresser